perjantai 8. helmikuuta 2019

Yhteenvetoa kaudesta

Kuten viime kirjoituksessa lupailin, olisi tässä kirjoituksessa hieman käydä läpi yleisesti miten aikaa vievää hommaa kisakausi on, minkälaisia kustannuksia siihen liittyy. Insuliineistä ja diabeteksestä yleisesti tautina teen yhteenvedon seuraavaan kirjoitukseen, jotta tämä ei veny ylipitkäksi. Koitetaan pitää paketti suhteellisen lyhyenä niin kaikki sosiaalisen median suoltaman järjettömän sisällön turruttamat aivot jaksaa keskittyä pidempään kuin 30s.

Matkustus ja aikataulut:
Kisakausi nr. 5 alkaa olla hiljalleen minun osalta paketissa ja jäljellä onkin enää ATSX250 kisa Jekaterinburgissa sekä SM-kisat Jyväskylässä. Tänä vuonnahan on siis tähän mennessä kertynyt yhteensä 5 kisaa ja keväällä vielä kisoista vapaana viikonloppuna oli jääkiekkoturnaus Ivalossa. Alku talvesta oli siis yksi kisa Japanissa, joka meni lähinnä lomasta mutta muuten tammikuun alusta alkaen, olin 5vkl putkeen kiinni alamäkiluisteluissa tai kiekossa. Itse asiassa nyt vietän ensimmäistä vapaata viikonloppua kotisohvalla tätä kirjoittaessa (avasin oluen samalla - se suotakoon).
Koska matkat kisoihin on aina sinäänsä itselle pitkiä, kuluu aikaa myös matkustamiseen huomattavasti enemmän kuin monella muulla suomalaisella laskijalla. Jo esim. Jyväskylään pääsy täältä Kirkkoniemestä vaatii aluksi 250km ajoa Lapin kinttupoluilla keskellä ei mitään, 1,5h lennon ja sen jälkeen vielä 3h ajamista lisää. Tämä tekee päivästä äkkiä 10-11h mittaisen. Tämän lisäksi tietysti Suomen ulkopuolella olevat reissut ovat oma lukunsa ja vaativat aikaa viel enemmän. Jokaiseen kisaan on lähdettävä viimeistään torstaina päivällä ajamaan (tai monesti jo keskiviikkona), ja olen sunnuntaisin aina takaisin kotona. Tämä tarkoittaa, että keväällä olen käynyt kisojen välissä noin 3 päivää töissä ja lähtenyt taas kohti uutta kohdetta. Tämä käy hieman raskaaksi ja raastavaksi, sillä koko ajan on menossa ja aikaa tuhrautuu suunnattomasti (kaikki kyllä sen arvoista tietenkin).
Alla yhteenvetoa vähän lentojen määrästä, ajetuista kilometreistä ja yöpymismääristä (mukaan laskettu jo tuleva Jekaterinburgin kisa myös):

  • Lentoja: 18
  • KM autossa: +4600km
  • Yöpymisiä (muualla kuin kotona): 23
Välillä tuli myös käytyä kotona Kirkkoniemessä kalsareita pesemässä

Kustannukset:
Tämä matkustus myös luollisesti ei ole ilmaista, joten tämänkin (suhteellisen halvan) kauden kustannukset kohoavat korkeiksi - alla karkeasti laskettanu kauden kustannukset (Jekaterinburg mukana jo laskuissa)
  • Lennot 1850€
  • Parkkimaksut 200€
  • Bensat 450€
  • Majoitus (selvisin halvalla tänä vuonna): 600€
  • Ruuat (matkalla ja ravintolat): 400€
  • Rekisteröitymismaksut: 200€
  • Muut (tuliaiset, lakit, pipot jne): 400€
Eli tälläkin kaudella saa jälleen palamaan yli 4000€ melko helposti (näistä yhteistyökumppanuudet kattavat noin 25% tällä kaudella). Joten erittäin omakustanteista hommaa tämä on loppupeleissä. Olenkin erittäin kiitolinen, että olen saanut edes tuon 25% katettua yhteistyökumppanuuksilla ja ilman heitä olisi varmasti jäänyt menneiden vuosien aikana jäänyt joku kisa käymättä. Suuri kiitos ja kumarrus siis kaikille tukeneille vuosien varrelta (laitetaan lista tämän kauden tukijoista tänne kun kausi ohi).

Jos joku kuvittelee, että me laskijat käydään vaan laskemassa ja pitämässä hauskaa ja tämä on helppoa ja siistiä kun pääsee reissamaan, niin voisin olla näin 5 kokonaisen kauden jälkeen hieman eri mieltä siitä. Tämä on aika pitkälle suorittamista ja matkustamista, josta se matkustaminen on melko puulta maistuvaa paskaa suoraan sanottuna näin 5 kauden jälkeen. Se on loputonta istumissa eri kulkuneivoissa ja välillä huonoilla yöunilla tai kiireen alla sekä kisapaikoilla yöt menee välillä huonoilla yöunilla aikatauluista johtuen, sekä herätykset ovat aikaisia. Monesti kohteissa ei ole hirveänä ylimääräistä aikaa nähdä paikkoja ja reissut pyrkin aina tekemään minimiajassa, jotta ei tarvitse olla yhtään ylimääräistä päivää poissa kotoa tai töistä. Jos esim haluaa olla aina yhden ylimääräisen päivän jossain kisakohteesta, niin se tarkoittaa lisää kustannuksia, yhtä ylimääräistä päivää pois töistä ja yhtä päivää vähemmän kotona. Moni uhraakin tähän lajiin kesälomansa tai joutuu vastaavasti ottamaan palkatonta, jotta voi tehdä mitä rakastaa tehdä. Kukaanhan ei tätä väkipakolla tee, kuten en myöskään itsekkään. Rakkaudesta lajiin kuten sanotaan. Mutta suosittelen miettimään, että kuinka moni teistä lukijoista olisi valmiina uhraamaan kesälomansa, jotta saa harrastaa jotain lajia 2kk vuodesta ja kuinka monella teistä olisi mahdollisuus olla näin paljoa ylipäätänsä poissa töistä tai kotoa tai kuinka moni haluaisi tehdä tälläisen rahallisen uhrauksen johokin lajiin? Itse olen tämän vielä tällä hetkellä valmis tekemään, koska minulle tämä on kokemus, elämys ja tavallaan elämäntapa, joka antaa enemmän kuin ottaa. Jokainen valitsee vapaasti mitä haluaa vapaa-ajallaan, lomillaan ja rahoillaan tehdä ja minä valitsen tämän mieluummin kuin ostan uuden puhelimen, tietokoneen tai muuta omasta mielestäni jonninjoutavaa.
2014 laskukärpänen puraisi ja siitä lähtien on kierretty maailmalla


Peace and love!


Sosiaalisen median linkit:
*** Instagram ***
*** Facebook ***


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti