sunnuntai 20. tammikuuta 2019

Reissua pukkaa


Tammikuu ja helmikuu ovat yleensä itselle aina vuoden kiireisintä aikaa, koska samaan aikaan alamäkiluistelukausi on päällä täydellä tahdilla ja luultavasti mahdollisille väliviikonlopuille sattuu kiekkoturnaus. Tämä tarkoittaa, että tämän talven lisäksi, viimeiset 4 vuotta, minulla ei ole tainnut olla kovinkaan montaa vapaata viikonloppua Tammi-helmikuun aikoihin. Parhaimmillaan (tai pahimmillaan) olen ollut reissun päällä 4 viikonloppua putkeen (ke/to-su) ja käynyt siinä välissä aina muutaman päivän töissä. Tämän käy hieman raskaaksi välillä, sillä Kirkkoniemestä matkustaminen ei ole yleensä kovin helppoa (eikä halpaa) ja se vie erittäin paljon aikaa ja vaatii suunnittelua, jotta saan minumoitua poissaolopäivät kotoa ja töistä. Monesti valitettavasti meno/paluu lennot eivät osu järkeville ajoille tai joudun viettämään ylimääräisen päivän jossain, koska en saa aikatauluja kisojen ja lentojen kanssa sopimaan yhteen. Mielekkäimpiä näistä on aina luonnollisesti ne, kun joutuu nukkumaan lentokentällä yön, kun pitää säästää rahaa jostakin. Kauden kustannukset ovatkin yleensä +3000€, joten jostain on pyrittävä aina säästämään. Tälle vuotta esim lentoja on kisojen takia kertynyt jo 10 ja lisää on luvassa luonnollisesti. Parhaimpana vuonna taisin lentää noin 25 eri lentoa kisojen takia.

Kisaviikonloput ovat myös monesti erittäin täyteen aikataulutettuja ja ne vedän aina läpi mahdollisimman lyhyessä ajassa. Tämä tarkoittaa, että paikanpäällä ei ole juuri aikaa nähdä mitään ja aika menee lähinnä radalla, odotellessa tai nukkuessa. Kisapäivien aikataulut sitovat myös monesti niin, että välissä ei jää aika tehdä mitään vaan aika kuluu kisapaikalla odotellessa. Kisaviikonloput tarkoittavat myös, että normi arkipäivien rytmi menee sekaisin niin syömisen kuin nukkumisenkin suhteen, joka tuo hieman omat haasteensa diabeteksen hoitoon. Ruokailut ovat epäsäännöllisiä, urheilu ja adrenaliini vaikuttavat verensokereihin ja aikataulut tuovat haasteensa verensokerien sääntelyyn. Pyrin aina luonnolliseti mittaamaan sokereita aktiivisesti ja aina ennen suoritusta, jotta en lähde odottamaan esimerkiksi tunniksi kisaa tai oman lähdön alkua, tietämättä verensokereita. Koska urheilu vaikuttaa insuliinin määrään (käytän vähemmän urheillessa), on joskus hankala arvioida miten esimerkiksi edellisenpäivän urheilu vaikuttaa täysin seuraavana päivänä. Tämän takia pyrinkin mieluummin aina syömään esim vähän suklaata ennen kisaa vaikka sokerit olisivatkin hyvät vielä mitatessa. Tällä pyrin välttämään sitä tilannetta, että sokerini laskisivatkin yllättäen juuri ennen kisan alkua tai ennen omaa lähtöä. Pidän mieluummin kisapäivinä sokerit hieman normaalia tasoa korkeampana, sillä se tuo turvallisuuden tunteen kisaan ja minulla ei tarvitse miettiä sokerin äkillistä laskua. Olen pystynyt pitämään sokerit mielestäni hyvillä tasoilla kisatessa ja kiekkoa pelatessa vaikka siinä onkin omat haasteensa ja muutaman kerran ennen suoritukseen lähtöä sokerit ovat olleet alhaalla tai laskussa. Sinäänsä olen erittäin tyytyväinen, että jouduin heti alusta lähtien miettimään sokereita näissä haastavammissa tilanteissa ja uskon, että sitä kautta olen jo oppinut paljon enemmäin kuin joku toinen diabeetikko, joka ei aktiivisesti urheile.

Kisojen ohessa pelattiin myös Suomi vs Maailma jääkiekkopeli

Kisa kausi on omalta osalta nyt noin puolessa välissä ja tulokset ovat olleet hieman pettymys tähän mennessä. Viimeisimpänä kisana laskin eilen Rautalammilla ATSX250 kisassa sijalle 36, joka sinäänsä ihan ok sijoitus kisan tasoon nähden. Olisi erittäin mukava päästä laskemaan enemmän ja saada sitä kautta enempää tuntumaa ratoihin, mutta valitettavasti tämä ei ole mitenkään ajallisesti järkevää eikä mahdollista, sillä silloin ei jäisi ollenkaan aikaa olla kotona eikä käydä töissä. Osa laskijoista pääsee vetämään ratoja jo päiviä ennen, sillä he ovat reissussa viikkoja. Tämä antaa heille luonnollisesti etulyöntiaseman aikalaskuihin ja kisaan, kun tuntuma rataan paranee aina laskiessa. Yleensä kisoissa on mahdollista laskea 2-4 harjoitus laskua ennen kahta aikalaskua, joten hirveänä ei jää mahdollisuuksia saada tuntumaa rataan. Itselläni ei ole myöskään mahdollista treenata kesäisin esim pumptrackeillä tai skeittepuistoissa, joten en saa edes oikein otettua kesällä tuntumaa rullaluistimilla. Tämä vaikuttaa luonnollisesti myös talven laskuihin vaikka kaikkea ei voi laittaa vaan sen piikkiin. Jos haluaisin pärjätä paremmin niin minun olisi ehdottomasti saatava luistelu ja rähjähtävyys paremmaksi. Toivottavasti ensi kauteen pääsen paremmilla eväillä liikenteeseen ja pääsen myös treenaamaan enemmän rullaluistimilla. Tämän kauden tavoitteena on vielä saada villikortti ensi kauden kahteen ensimmäiseen Crashed Ice kisaan mutta tämä vaatii jo nyt super suorittamisen seuraavasta ASTX250 kisasta, sillä 2 edellistä eivät ole tuoneet vielä tarpeeksi pisteitä.

Linkki videoon Rautalammin laskusta

Laskut jatkuvat ensi viikonloppuna Pietarin lähellä Igorassa (lähtö jo taas ke iltana), jonka jälkeen käydään välillä pyörähtämässä kotona mutka ja palataan jo perinteeksi muodostuneelle Jyväskylän radalle kisaamaan ATSX1000 kisaan. Nyt vaan ulkojäillä pitää käydä pari kertaa vähän lähtöjä ottamassa niin jospa se siitä askel kerrallaan lähtee asiat menemään eteenpäin. Kiirettä pitää kisojen kanssa ja nopeaa taas viikot vierähtää alta.

Jos sinulla on tiedossa yritys, joka haluaa olla vielä tukemassa kautta tai tehdä yhteistyötä seuraavalla kaudella niin laita viestiä kommenttikenttään tai ota yhteyttä sosiaalisessa mediassa. Kyhätään kasaan juuri sinulle sopiva yhteistyösopimus.

Aikalaskuissa sijoituksena 38/92.


Käy katsomassa menoa myös minun Facebookista ja Instagramista, jonne päivittelen aktiivisesti kuvia ja videoita reissuilta. Laita sivut samalla seurantaan niin saat aina päivitykset myös milloin blogiin tulee uusia tekstejä.


Sosiaalisen median linkit:
*** Instagram ***
*** Facebook ***


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti